Apabila datang risikan syaitan, KATAKAN……  

Wednesday, February 18, 2009


Alhamdulillah setelah sekian lama tak post artikel baru, hari ini Allah beri sedikit waktu buat sahabatsejati untuk sama-sama muhasabah diri. Tak tau la kenapa sejak kebelakangan ini hati ni rasa macam kurang senang cikit...banyak mehnah, tribulasi dan dugaan yang Allah uji sahabatsejati dalam usaha meneruskan pencarian mardhotillah...mungkin Allah nak menguji adakah kita ini beriman kepada-Nya dan sejauh mana tahap keimanan kita kepada-Nya. Ya Allah ampunkanlah dosa hambamu ini dan tunjukilah hambamu ini jalan yang benar!...amin.

Mungkin apa yang sahabatsejati nak kongsi pada hari ini boleh menjadi perisai buat diri sahabatsejati dan juga sahabat-sahabat.Rasulullah saw mengajar kita cara menghadapi serangan serta rayuan syaitan dan pengikutnya. Rayuan syaitan ini menjerumuskan kita ke jurang kehinaan. Iblis sentiasa mengambil kesempatan daripada kelemahan kita tanpa kita sedari. Perhatikan dan hayati pesanan Nabi saw ini.

Jika syaitan datang kepadamu dan berkata, “anakmu mati”. Katakan kepadanya, “sesungguhnya setiap makhluk yang hidup diciptakan untuk mati dan peninggalan dariku (anakku) akan masuk syurga.”

Jika ia datang kepadamu dan berkata, “hartamu musnah”. Katakan kepadanya, “segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi dan Mengambil lantas menggugurkan atasku kewajiban zakat.”

Jika ia datang kepadamu dan berkata, “orang-orang menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi seorang pun”. Maka katakan kepadanya, “sikasaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan dan muhsinin.”

Jika datang ia datang keapadamu dan berkata, “betapa banyaknya kebaikanmu?.” Tujuannya untuk menjerumuskanmu agar bangga diri (ujub). Maka katakan kepadanya, “kejelekan-kejelekanku jauh lebih banyak daripada kebaikanku”.

Jika ia datang kepadamu dan berkata, “alangkah banyaknya solatmu”. Maka katakan kepadanya, “kelalaianku lebih banyak dibandingkan solatku”.

Jika ia datang dan berkata, “betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang miskin”. Maka katakan kepadanya, “ apa yang saya terima dari Allah jauh lebih banyak dari apa yang saya sedekahkan”.

Jika ia berkata kepadamu, “betapa ramai orang yang menzalimimu”. Maka katakan kepadanya, “orang-orang yang kuzalimi adalah lebih banyak”.

Jika ia berkata kepadamu, “betapa banyak amalmu,”. Maka katakan kepadanya, “betapa seringnya aku bermaksiat”.

Jika ia datang kepadamu dan berkata, “minumlah minuman keras”. Maka katakan kepadanya, “saya tidak akan mengerjakan maksiat”.

Jika ia datang kepadamu dan berkata, “mengapa kamu tidak mencintai dunia?”. Maka katakan kepadanya, “aku tidak mencintainya dan telah banyak orang lain yang tertipu olehnya”.


AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster