BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH  

Saturday, November 22, 2008



Allahuakbar….susah betul untuk mencari ape tajuk yang nak diberikan bila mana teringat sejarah silam dan pengalaman yang pernah sahabatsejati lalui. Alhamdulillah, Allah masih berikan kekuatan kepadaku sementara menunggu azan subuh berkumandang untuk muhasabah diri kearah menghampiri Ilahi. Tapi aku percaya dan yakin bahawa setiap daripada kita tanpa mengira usia, latar belakang dan keturunan pastinya pernah mengalami pengalaman-pengalaman pahit mahupun manis. Mungkin ada yang pernah gagal dalam pelajaran, kematian orang disayangi, kehilangan panca indera, dibuli oleh rakan-rakan, ditimpa kemalangan dan lain-lain pengalaman yang memang tak habis kalau nak ditulis.

Selalunya pengalaman pahit ini mengubah persepsi dan sikap individu daripada periang bertukar pendiam, ceria menjadi duka, aktif menjadi pasif, suka berjenaka menjadi pemarah dan bermasam muka dan banyak lagilah perubahan dari yang baik kepada tidak baik. Namun, sesuatu yang perlu disedari ialah tangisan, kekecewaan, penyesalan dan kesedihan tidak mungkin dapat mengubah kejadian tersebut kerana ia sudah menjadi sejarah. Tiada suatu kuasa didunia ini yang dapat mengubah sejarah kerana masa yang lepas tidak mungkin diambil kembali kecuali yang Maha Berkuasa atas segala-galanya. Apa yang penting sekarang ialah menjadikan sejarah tersebut sebagai titik tolak menuju kejayaan yang lebih cemerlang dan gemilang pada masa hadapan.

Subhanallah….itulah masa. Banyak yang sahabatsejati pernah dengar tentang masa, masa itu emas, masa itu duit, masa itu ibarat pedang dan banyak lagi ungkapan dan pepatah yang menunjukkan betapa pentingnya masa untuk kita hargai dan penuhi..namun apa yang lebih penting adalah peingatan Allah dalam surah Al-‘Asr ayat 1-3 yang bermaksud;

“Demi masa. Sunggguh, manusia berada dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.”

Sahabatsejati selalu berkata pada diri yang lemah ini bahawa apa yang sahabatsejati lakukan adalah bukan sia-sia tapi mendapat sesuatu yang berharga iaitu pengalaman. Pengalaman adalah guru terbaik untuk masa akan datang yang dapat mengajar kita erti kehidupan menuju ketaqwaan kepada yang Maha Esa. Segala kejadian yang menimpa dalam hidup bukanlah penamat kepada kejayaan sebaliknya pencetus mencapai kecemerlangan yang lebih bermakna. Apatah lagi ia mempunyai hikmah yang tidak sedari. Sebagaimana firman Allah dalam surah Al- Baqarah ayat 216 yang bermaksud…….

“…..Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya”.

Jadi apa tunggu lagi…sudah tiba masa untuk berubah. Buang yang keruh ambil yang jernih. Sahabatsejati tahu sesungguhnya mereka yang berjaya ialah yang menjadikan sejarah silam sebagai cabaran untuk terus maju dan berjaya. Al-Quran sendiri menggunakan pendekatan sejarah dalam menyampaikan mesej dan pengajaran. Kisah-kisah para nabi dan umat-umat terdahulu banyak disebut dalam Al-Quran bahkan ada nama-nama surah yang diambil sempena peristiwa sejarah seperti Al-Anfal, Yunus, Ibrahim, Al-Israa’, Al-Kahfi, Maryam, Ar-Rum, Saba’ dan banyak lagi. Kesemua peristiwa sejarah yang disebut di dalam Al-Quran bukanlah sekadar untuk menceritakan semula atau supaya umat akan datang menjejaki semula tempat-tempat sejarah berkenaan. Sebaliknya, ia semata-mata bertujuan untuk diambil iktibar dan pengajaran kepada apa yang telah menimpa umat-umat terdahulu. Lantaran itu, diulang-ulang ungkapan “Apakah kamu tidak melihat”, “Apakah kamu tidak mengambil pengajaran”, “Apakah kamu tidak memikirkannya” dan sebagainya.

Subhanallah….sungguh besar dan agungnya Al-Quran ini tapi tidak ramai yang mengkaji kehebatan Al-Quran ini..

Exam dah habis dah… tunggu result plak…antara gembira atau kecewa…ape2 pun kita bersyukur la ye ape yang kita dapat nanti. Yang penting kita berusaha bersungguh-sungguh, berdoa dan tawakal kepada yang Maha Berkuasa.

GOD doesn’t require you to be “Be the Best”. HE just wants you to “Do your Best” and HE will take care the rest!. Then, SUCCESS is in your hand!.

….ayuh kita perlu bangkit…..bukan renung penyesalan sejarah tapi bangkit mencipta sejarah. Caiyoo!


………………………………sahabatsejati………………………………….

AddThis Social Bookmark Button


1 comments: to “ BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH

 

Design by Amanda @ Blogger Buster