“Jangan Biarkan Diri Diajar JADI PAK TURUT”  

Saturday, November 22, 2008


Tiba-tiba sahabatsejati teringat sebuah cerita yang pernah sahabatsejati baca..mungkin menjadi muhasabah dan panduan diri dalam perjuangan hakiki menuju redha ilahi.Ceritanya begini…….Seorang guru wanita berjilbab rapi kelihatan bersemangat mengajar sesuatu kepada murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur dan tangan kanan memegang pemadam. Tiba-tiba, sang guru berkata, “ cikgu ada permainan. Begini caranya. Jika cikgu angkat kapur ini, maka berserulah “Kapur!” dan jika cikgu angkat pemadam ini, maka berserulah “ Pemadam!”.
Semua murid mengerti dan setuju mengikut apa yang dijelaskan oleh cikgu itu. Sang guru berganti-ganti mengangkat tangan kanan dan kirinya. Semakin lama dan bertambah cepat. Beberapa saat kemudian berhenti. Kemudian kembali bersuara, “ baik sekarang perhatikan!, jika cikgu angkat kapur maka katakana, “Pemadam” dan bila cikgu angkat pemadam, maka katakanya “Kapur!”.


Selesai penjelasan itu, sang guru mengangkat tangannya berulang kali, berselang-seli menunjukkan kapur dan pemadam. Kali ini, kelihatan murid-murid tadi keliru dan kekok. Mungkin agak kesukaran untuk mengatakan kapur itu pemadam dan sebaliknya. Namun, selang beberapa saat, permainan berhenti. Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya. Dia menjelaskan apakah pengajaran di sebalik permainan itu.
“Anak-anak, begitulah kita umat islam, mulanya yang haq itu adalah haq, yang batil itu batil. Perbezaan ini jelas kepada kita, tetapi musuh telah memaksa kita dengan berbagai cara hingga menukar yang haq itu menjadi batil dan sebaliknya. Mungkin pada mulanya kita agak sukar untuk menerima perubahan ini, tapi setelah dibiasakan dan berterusan dengan cara yang menarik, akhirnya rasa kekok itu hilang. Kita boleh ikuti dan lakukan mengikut kehendak musuh kita.
“ Begitulah musuh-musuh pengaruhi pemikiran umat islam. Mereka ini tidak pernah berhenti dalam usaha jahat ini, hingga nilai dan etika hidup kita bertukar kepada apa yang mereka hajat. Buktinya, keluar berpasangan tanpa ikatan sah dan berkasih-kasihan kini tidak lagi dirasa pelik. Perbuatan zina tidak menjadi persoalan serius. Cara berpakaian yang mendedah aurat sudah dianggap lumrah. Semua ini dinilai sebagai hiburan dan trend. Fahaman meterialistik pula menular dan makin sebati dengan budaya hidup masyarakat kita hari ini.

Moga-moga Allah melindungiku, sahabat-sahabatku dan umat islam seluruhnya dan sentiasa diberikan petunjuk, hidayah dan taufik-Nya…amin.

…………………….……….….sahabatsejati……………….…………

AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster