Bermulanya Suatu PERUBAHAN  

Sunday, December 28, 2008







Sedar ataupun tidak kita sudah pun memasuki tahun baru 1430H. Sahabatsejati tidak pasti berapa ramai yang tahu dan mengira yang kita sekarang berada pada tahun yang baru hijrah walaupun sambutannya dikalangan anak-anak muda tidaklah sehebat sambutan tahun baru Masihi yang disinari dan dipancari dengan bunga api dan segala macam aktiviti yang kadang-kadang diluar batasan agama. Namun perlu diingat wahai sahabatku bahawa di sinilah bermulanya untuk kita berhijrah dan berubah. Sepatutnya hari inilah kita tanam azam baru untuk berubah kepada yang lebih baik.

Sahabatku jiwailah azam dengan pengorbanan!!

Ungkapan “azam baru” sering di ungkapkan setiap kali menjelangnya tahun baru. Berhasil atau tidak bukan persoalannya. Sesiapa pun boleh berniat untuk memperbaik dirinya dan niat ini wajar dipuji.

Walaubagaimanapun, sikap kurang peduli terhadap tujuan dan kepentingan azam baru menyebabkan azam tersebut menjadi “pekasam” semusim lamanya dan diulang semula pada tahun berikutnya. Hal ini berlaku kerana perubahan yang diniatkan tidak didasari kepada kehendak, kesungguhan, dan keikhlasan untuk berubah.

Melaksanakan azam tidak semudah mengungkapkannya. Merealisasikan azam baru harus mengandungi dua unsur utama: pertama, adanya daya dan tenaga yang terpaksa dicurahkan, kedua, adanya matlamat yang praktikal untuk dicapai. Hal ini ditegaskan oleh Allah swt melalui firman-Nya yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah (nasib) sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubah (nasib) mereka sendiri”(Surah Ar-Raad:11)






Apa-apa sahaja usaha untuk memanifestasikan sesuatu azam harus diiringi dengan usaha, semangat, pengorbanan yang tinggi dan akhirnya digauli dengan tawakal kepada Allah.

Perkara terbaik dalam menghadapi tahun baru ini ialah bermuhasabah- bertanya kepada diri kemana haluan selepas ini. Pada masa yang sama mohonlah doa agar diberikan kekuatan jiwa dan semangat untuk berkorban demi merealisasikan azam dalam catatan diari perubahan manusia yang serba baru wataknya.


...................sahabatsejati.................

AddThis Social Bookmark Button


1 comments: to “ Bermulanya Suatu PERUBAHAN

 

Design by Amanda @ Blogger Buster