PERANCANGAN, PERJALANAN, DAN PERJUANGAN  

Tuesday, December 23, 2008


Entah kenapa tiba-tiba sahabatsejati merenung diri dan bermuhasabah kembali apa yang telah sahabatsejati lakukan sepanjang cuti yang kian berakhir ini…sedang kepala masih dibayangi kebimbangan dan kerisauan untuk melihat keputusan exam yang dah pun keluar…macam-macam perkara bermain di fikiran…adakah cutiku hanya sekadar cuti tanpa apa-apa makna?adakah tepat perancangan yang sahabatsejati buat untuk sepanjang cuti ini?

Walau apa pun sahabatsejati merasakan banyak perkara yang sahabatsejati belajar sepanjang perjalanan dan perjuangan semasa cuti ini…apa yang sahabatsejati harapkan agar perjuangan di jalan Allah tidak akan bernoktah hingga selamanya…..ya Allah kuatkanlah semangatku untuk teruskan perjuangan ini. Satu perkara yang menjadi pegangan hati “Allah sentiasa bersamaku”. Sahabatsejati perlu bijak merancang untuk perjuangan kini dan mendatang.’If you fail to plan you plan to fail’. Inilah yang sahabatsejati tatap setiap hari didepan meja studyku. Sahabat-sahabat yang pernah ke bilik sahabatsejati mungkin menyedari tulisan ini yang sahabatsejati tulis awal semester dulu ketika bebanan amanah yang cukup berat berada dibahuku. Perancangan tahun 2008 menjadi penyeri softboard meja studyku. Mungkin kerana ini sahabatsejati merenung jauh menghayati dan merenungi siapa sahabatsejati dihadapan ilahi. Hidup di dunia fana ini banyak onak duri. Sebab itu sahabatsejati memerlukan perancangan rapi agar diri sentiasa diredhai dan dirahmati yang Maha Ilahi. Sahabatsejati tahu yang Maha Esa menciptakan makhluk-Nya ada tujuan tersendiri, bukan main-main dan Dialah yang sebaik-baik perancangan.

“Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu untuk bermain-main (sahaja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami, maka Maha suci Allah raja yang sebenarnya tiada Tuhan selain Dia, Tuhan (yang mempunyai) arasy yang mulia.”(Al-Mukminun:115-116).




“Rakan muda wawasan desa” menjadi program pengisian pertama cuti sahabatsejati. Program ini diadakan di Kg. Pimping, Membakut. Inilah program anak angkat pertama yang sahabatsejati ikut sepanjang berada di Sabah ini walaupun kini dah hampir menamatkan pengajian. Banyak benda yang sahabatsejati belajar. Kalau nak sebut memang banyak..

‘Projek Mahasiswa UMS-UUM Berbakti 2008’. Program ini adalah satu program usahasama diantara UMS dan UUM di mana program ini juga merupakan satu lagi program anak angkat dan juga program ke Brunei Darussalam. Program anak angkat kedua yang sahabatsejati ikut iaitu di Kg. Kota, Tuaran.emmm….mungkin Allah makbulkan doa sahabatsejati yang mana sahabatsejati mengatakan dalam diri, sahabatsejati mesti mengikuti sebanyak mungkin program bakti siswa sebelum sahabatsejati menamatkan pengajian untuk mengkaji dan menyelami sendiri masyarakat di Sabah dalam usaha meneruskan perjuangan mardhotillah. Sahabatsejati merasakan dalam hidup ini kita bukan hanya perlu menjadi orang biasa tetapi orang yang luar dari kebiasaan.

“Do more than exist but live, do more than touch but feel, do more than look but observe, do more than read but absorb, do more than hear but listen, do more than think but reflect, do more than just talk but say something”

Brunei Darussalam adalah destinasi kedua selepas Kg. Kota, Tuaran. Sahabatsejati diamanahkan untuk menjadi ahli panel bagi mewakili UMS, manakala saudara Zulfakar atau lebih dikenali dengan nama bob mewakili UUM dan saudari Nur Aizat yang juga merupakan exco kerohanian MPP sesi 2008/2009 mewakili Universiti Brunei Darussalam manakala saudara Hilal pula menjadi perantaranya atau moderator untuk sesi diskusi tersebut dengan tajuk “Pendidikan : Peranan Mahasiswa”. Sahabatsejati rasa begitu berat untuk memikul tanggungjawab ini kerana sahabatsejati bukan hanya membawa nama UMS tetapi juga membawa nama Malaysia itu sendiri. Sahabatsejati percaya sesuatu yang susah itu ada kesenangannya sebagaimana janji Allah dalam surah Al-Insyirah ayat 5-6

‘Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.’

Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik dan sahabatsejati merasakan diskusi tersebut amat baik kerana sahabatsejati dapat mengetahui bagaimana sistem pendidikan di Brunei dan bagaimana mahasiswanya disana. Satu perkara yang sahabatsejati begitu terkejut dalam keasyikan kami bersembang bersama sahabat dari UBD sebelum tidur bila mana seorang sahabat dari brunei mengatakan mereka disana sangat susah…tersentap juga dibuatnya kerana melihat kepada fasiliti dan kehidupan pelajarnya yang mempunyai satu kereta seorang tuk ke kuliah..apa lagi yang susah? Rupa-rupanya mereka ini susah untuk menghabiskan duit…allahuakbar..semua mereka dapat seolah-olah mereka dibayar oleh kerajaan untuk belajar. Datang hanya untuk belajar tanpa memikirkan masalah kewangan. Itu di Brunei dan ini amat berbeza dengan mahasiswa di Malaysia. Ini merupakan pengalaman yang berharga buat sahabatsejati.

“ Islamic Summer Camp 2008” menjadi perancangan, perjalanan dan perjuangan sahabatsejati. Program ini sahabatsejati ikut setelah balik dari brunei. Malam 12 disember 2008 sahabatsejati selamat sampai di KK dan pagi keesokannya Allah member kekuatan kepada sahabatsejati untuk teruskan perjuangan mengikuti ISC 08 di Kg Kobuni. Walaupun hanya sempat ikut program ini sehari setengah sahaja namun keinginan membara yang ditunjukkan oleh peserta yang terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah di Sabah untuk mendalami islam menyedarkan sahabatsejati bahawa adakah kita ini mempunyai keinginan dan semangat seperti adik-adik ini untuk menyampaikan Islam sedangkan kita adalah mahasiswa?sahabatsejati merasakan diri ini begitu banyak kekurangan dan siapakah diri ini di hadapan ilahi?Ya Allah, berilah kekuatan kepada hambamu ini untuk teruskan perjuangan dan jika aku ditakdirkan mati, matikanlah dalam perjuangan di jalanMu..amin

“Melawat adik Faizul di Hospital Likas”. Program ni baru petang tadi sahabatsejati dan sahabat seperjuangan melawat adik Faizul yang kami kenal semasa program sahabatsejati dan sahabat2 mengadakan program di Hospital Likas semasa puasa baru2 ni…Alhamdulillah gembira bila tgk adik faizul makin baik dan sahabatsejati sempat berkenalan dgn sorang lg adik yg berada di sebelah katil adik faizul iaitu adik sofea yang mengidap penyakit JE.moga2 semua cepat sembuh…

Sahabatsejati tidak pasti adakah cuti sahabatsejati menjadi satu ibadah? Tetapi yang pasti seseorang muslim perlu memenuhi keperluan tubuh badan dan jiwanya dengan berehat sambil bergembira tanpa menghampiri perbuatan dosa. InsyaAllah, hati akan kembali tenang dan fikiran menjadi lapang. Seseorang itu akan menjadi lebih bertenaga dan bersemangat untuk meneruskan kerja dan perjuangan. Dalam hal ini Saidina Ali Abi Talib pernah berkata :

“Sesungguhnya hati itu boleh menjadi bosan seperti badan. Oleh itu, ia (hati) boleh menjadi buta. Katanya lagi, “rehatkanlah hatimu sekadar sedikit kerana hati apabila tidak suka (tidak gembira) boleh menjadi buta”.
Maksud hati menjadi buta ialah hati menjadi kusut, runsing, emosional. Akan berputiklah perasaan yang buruk seperti mudahn menyalahkan orang lain, jemu berbuat baik dan hilang sifat hemah seperti pemaaf, sabar dan berlapang dada.

Abu Dardar juag pernah berkata, “Sesungguhnya akan ku isi hatiku dengan sesuatu yang kosong (relaks dan ringan) supaya lebih dapat membantu menegakkan yang hak.” Maksudnya, beliau akan membawa dirinya sekali-sekala melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh menghilangkan kerunsingan atau kerumitan supaya dirinya lebih bertenaga membuat kerja yang berat. Ini kerana kerja yang paling berat ialah menegakkan kebenaran islam di tengah-tengah masyarakat yang jahil dan fasiq.

Adakah perancangan, perjalanan dan perjuangan sahabat sekalian sepanjang cuti menjadi satu ibadah?sama-sama kita renung dan muhasabah diri bersama dalam memberi peringatan membawa perubahan menuju mardhotillah.


………………………..sahabatsejati…………………..

AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster