Siapa AKU Dihadapan TUHANKU  

Tuesday, December 2, 2008


SUBUHNYA….

Dimana aku berada

Masih enak dalam kelambu rindu

Sambil berpoya-poya dengan waktu

Masa bagaikan menderu

Langkah tiada arah tuju

Fikiran terus berlaru

Terlupa aku semakin dihujung waktu

Siapa aku di depan Tuhanku.



ZOHORNYA…..

Aku lebih memikirkan kelaparan

Kehausan dan rehatku

Aku lebih mementingkan

Tuntukan jawatanku

Aku bertolak ansur dengan waktu

Aku gembira membilang keuntungan

Aku terlupa betapa besar kerugian

Jika aku menggadaikan sebuah ketaatan

Siapa aku di depan Tuhanku.

ASARNYA….

Aku lupa warna masa

Cepat berubah bagaikan ditolak-tolak

Aku masih dengan secawan kopiku

Terlupa panas tidak dihujung kepala

Aku masih bercerita

Tentang Si Tuah yang setia

Dan Si Jebat yang derhaka

Siapa aku di depan Tuhanku

MAGHRIBNYA….

Aku melihat warna malam

Tetapi aku masih berlegar

Disebalik tabirnya

Mencari sisa-sisa keseronokan

Tidak rasa ruang masa yang singkat

Jalan yang bertongkat-tongkat

Ruginya bertingkat-tingkat

Siapa aku di depan Tuhanku.

ISYAKNYA…

Kerana masanya yang panjang

Aku membiarkan penat

Menghimpit dadaku

Aku membiarkan kelesuan

Menggangguku

Aku rasa terlena

Sambil menarik selimut biru

Bercumbu-cumbu dengan waktuku

Siapa aku di depan Tuhanku.


Kini aku menjadi tertanya-tanya

Sampai bila aku akan

Melambatkan sujudku

Apabila azan berkumandang lagi

Aku tidak akan membiarkan

Masjid menjadi sepi

Kerana di hujung hidup ada mati

Bagaimana jenazah

Akan dibawa sembahyang di sini

Jika ruangku dibiarkan kosong

Jika wajahku menjadi asing

Pada mentari dan juga bintang-bintang.


Ayuh sahabatku, mari sama-sama kita memakmurkan masjid!Jom solat berjemaah.....

Siapa Aku Di Depan Tuhanku……

………………….sahabatsejati…………………………..


AddThis Social Bookmark Button


3 comments: to “ Siapa AKU Dihadapan TUHANKU

  • Muslimin Agung
    December 2, 2008 at 7:15 PM  

    Salam Wasilah Ukhuwah Fllah

    SUBUHNYA….
    Dimana aku berada
    Masih enak dalam kelambu rindu
    Sambil berpoya-poya dengan waktu
    Masa bagaikan menderu
    Langkah tiada arah tuju
    Fikiran terus berlaru
    Terlupa aku semakin dihujung waktu
    Siapa aku di depan Tuhanku.

    ...Solat Subuh payah sangat nak tengok jemaah ramai di masjid. Kita kena ingat dalam Resolusi Yahudi tentang perang terhadap Islam, mereka menegaskan Islam terus akan ditawan selagi mana bilangan jemaah subuh di masjid tidak seramai jemaah solat jumaat. ALlahu Akbar! Di mana aku di hadapan Tuhanku?

  • mzFaTih
    December 3, 2008 at 6:26 AM  

    “Anakku, jangan sibuk ingin memenangkan Islam dengan strategi semata-mata sedangkan basirahmu semakin menumpul dan ibadahmu semakin berkurang. Teladanilah Abdullah bin Mubarak yang menggandingkan semangat jihadnya dengan ketaqwaan yang mutlaq kepada Allah.."petikan blog ustaz dzul.
    Insya Allah azam baru kg cd, solat jemaah dmasjid..takbir

  • irshadian
    December 4, 2008 at 2:22 PM  

    a'ah,kempenla pakat2 p solat d masjid ums tu..asik orang sama,saf tak bertambahpon

 

Design by Amanda @ Blogger Buster